28.01.2010

100 yaşına kadar yaşamak...

TED.com'un düzenli takipçisiyim. Daha öncede beğendiğim konuları burada paylaştım, paylaşmaya devam ediyorum. Yeni konu 100 yaşına kadar yaşamak. Dan Buetthner ve ekibi Dünya'da ortalama yaşam beklentisinin 100'ün üzerinde olduğu bölgeleri saptayıp, burada yaşayan insanların alışkanlıklarını analiz ederek bir formüle ulaşmaya çalışmışlar. Sunumun tamamını buradan izleyebilirsiniz. Aşağıda benim sunumdan çıkardığım satır başları var;


- 4 tane mavi bölge bulunmuş. Bunlar Sardunya adasının Nuoro bölgesi, Okinawa takım adalarının kuzeyinde, Loma Linda Kaliforniya'daki Adventist tarikatı üyeleri ve Kosta Rika'da bir bölge.


- Yaşayacağımız süre üzerinde genlerimizin %10, yaşam alışkanlıklarımızın %90 etkisi var. Yani sülalenin geneli uzun süre yaşadığı için bizimde uzun süre yaşayacağımız garanti değil. Ama 100 yaşını geçmek için genlerinizin de desteğine ihtiyacınız var.

- 65 yaşındaki bir insan 12 yaşındaki bir insandan ortalama olarak 125 kat daha hızlı yaşlanıyor.

- Ortalama bir insanın vücudunun yaşam potansiyeli yaklaşık 90 yıl. Fakat bir çok ülkede yaşam beklentisi bu sürenin altında. Bu çalışmanın amacı insanları bu potansiyellerine daha da yaklaştırmak.

- İnsanın hayatındaki iki tehlikeli yıl var. Bunlardan birisi ilk doğdunuz yıl, ikincisi emekli olduğunuz yıl. İkisinde de ölüm oranı diğer yıllara göre çok yüksek.

- Konuyla çok alakası yok ama çim ile beslenen hayvanlarda Omega3, mısır ile beslenen hayvanlarda Omega6 daha çok oluyor.

Çalışma sonucunda bu insanların alışkanlıklarını 9 başlıkta toplamışlar;

- Bu insanların neredeyse hiç biri düzenli olarak egzersiz yapmıyor. Bunun yerine fiziksel aktiviteyi günlük hayatlarının içine yerleştirmişler ve hemen hemen hepsinin bahçesi var.

- Hepsi günün veya haftanın bir bölümünü hayatın yoğun temposundan uzaklaşarak daha sakin geçiriyor.

- Hepsinin hayatta bir amaçları, yaşamak için bir nedenleri var.

- Hiç birinin özel bir diyeti yok ama akıllıca yemek yiyorlar. Genelde sebze ağırlıklı bir beslenmeleri var. Özellikle aşırı yemek yemeyi engellemek için geliştirdikleri alışkanlıkları var. Örneğin Okinawalılar'ın tabakları nispeten küçük ve yemek tenceresini masaya getirmek yerine yemeklerini mutfakta tabaklara koyup masaya getiriyorlar.

- Hepsi sosyal bir grubun üyesi, hiç biri soyutlanmış ve yalnız bir yaşam sürmüyor. Genellikle inançlarının etrafında şekillenmiş toplulukları var.

- Uzun vadede belkide en önemli olan konu yakın arkadaşlarınız ve onların alışkanlıkları. Örneğin en yakın 3 arkadaşınız obez ise sizinde aşırı kilolu olma ihtimaliniz %50 artıyor.

Hiç yorum yok: